Monday, July 26

Impak maksima zaman sekarang

Rangup dan lazat,
KEROPOK MONY!
Enak setiap hari,
KEROPOK MONY!



Dem gila!Sejak kebelakangan ni saya sangat terpengaruh dgn iklan tahap tak best babeng cipan!Iklan berciri begini pun masih wujud lagi ke zaman sekarang bhai?Ni iklan taraf iklan Axion masa zaman kecik-kecik dulu.Siap ada lagu dengan promote barangan jualan bagai,tapi saya rasa iklan Axion ni masih boleh terima lagi sebab lagu dia riang ria sikit.Keropok Mony?Dah macam lagu campuran dikir barat dgn boria bukan?!DEM!(tapi kat rumah, saya dengan adik beradik syok pulak nyanyi sama-sama lagu keropok Mony tu.Apa kes kak??Abaikan,tak perlu cerita kpd anak-anak kelak buat malu jah!)

Era zaman sekarang banyak bagi efek yg betul-betul impak maksima punya dalam masyarakat sejajat termasuk saya yg comel lagi cute(okek tak payah nak riak kat situ!).Ye ah zaman abad 21 banyak perubahan dari segi amalan,sosial,lifestyle dan sekutu waktu dengannya.Efek dia kita boleh nampak ada yg baik dan ada yg buruk bukan?Saya kupas isu-isu zaman kini yg hangat sehangat Mas Idayu dangdut aduh aduh aduh aduh robek hatiku!

  • Facebook-Adik saya yg kembar tu tanya ape best ada facebook?Dia cerita masa Report Card Day kat sekolah dia ramai ah mak bapak datang amek report card,pastu ramai mak-mak kawan dia asyik mintak cikgu punya facaebook lepas tgk report card anak diorang."Cikgu ada facebook tak?Add lah saya.Apa facebook cikgu?".Beginilah ciri-ciri bualan si emak-emak tu.Impak facebook zaman sekarang amat-amat berleluasa.Kalau dulu emak-emak/bapak-bapak jumpa cikgu mintak rotankan anak-anak sebab result tak berapa nak hebat mcm Albert Einstain.Tapi sekarang diorang mintak facebook pulak walaupun result anak-anak cam hampeh.Ok tak pe kita berpikiran positive,mungkin emak-emak ni nak tau perkembangan anak-anak secara online facebook,balik rumah boleh bantai anak secara lemak berkrim disukai ramai mungkin!(Kalau bab mengomen facebook mmg pantas dari mengerjakan solat bukan?)Tak payah komen yg ni.
  • Ngorat-mengorat-Budak perempuan zaman sekarang mmg power-power gleh!Tadi stalk Myspace adik saya,Eddy yg agk muda remaja sikit tu.(Biasa ah budak remaja sekarang Myspace mmg jadi satu addict.Mcm saya muda-muda dulu.Eceh!) Saya stalk comment-comment dia,mmg kakak kaki stalker.DIE sekejap baca comment dia!Budak perempuan belasan tahun sekarang bukan main mengorat adik laki saya bhai!Ada ke comment "Hai,nak berkenalan boleh?U dah berpunya ke single lagi.Kalo dah berpunya tak pe lah."DEEEEMM gleh!Saya yg perempuan sejati ni malu dik ooii.Ini ayat budak laki bagi masa saya muda remaja dulu, tapi kini dah jadi ayat remaja perempuan sekarang.Malu lah Dik Non.Zaman dah berubah,apa kisah perempuan ngorat lelaki bukan?Ni mungkin kata mereka tapi saya tidak okek!Pastu stalk lagi handfon si Eddy ni (apalah nasib kau dpt kakak kaki stalk!) Mak aih tgk kwn perempuan dia bukan main send mms pakai tube bagai.Tindakan kakak yg sejati ni terus mendelete gamba-gamba tidak bermanfaat tu dgn phone number sekali!Hambek kau!Nak adik laki haku langkah mayat kakak segarang Ifa Raziah ni dolu!Wey ni ayt mcm abang-abang pulak!
  • Mainan budak-budak-Okek kalau dulu budak perempuan mcm saya main masak-masak,kawen-kawen.Yang budak laki main baling selipar,rounders.Tapi sekarang zaman hampir kiamat (bak kata opah saya),budak-budak tak main dah mcm dulu-dulu.Main Restoran City la besh,Farm Ville pun best!Masa balik kampung aritu anak sedara perempuan semua sebuk menonong mengadap pc main Restoran City bhai!Diorang ajak main sekali.Dem, malu gila kakak sedara tak reti main semua taraf game tu even ada facebook.Alasan terbaik nak cover tak reti main ciptalah ayat begini:"Mana main game budak-budak ni!Orang main paintball,futsal lah!" Padahal dua-dua pun tak reti main bhai!**Malu lari nyorok bawah ketiak mak..
  • Kamera-Budak sekolah rendah sekarang pun dah pakai kamera SLR dek non!Gle terasa kuno masa kecik dulu.Dulu kalau pergi lawatan sambil belajar ke taman rama-rama pinjam kamera ayah yang ada filem punya sebab nanti dah balik lawatan, cuci gambar boleh jual kat kawan-kawan $$$$.Okek bangga gile masa tu bawak kamera.Masa tu berlagak seyh ada kamera filem "Kita bawak kamera.Jom lah tangkap gambar." Ayat pancing sebab nak jual gambar kat dia!Blerghh otak geliga sejak kecik lagi!haha.Sekarang budak sekolah rendah bukan main lagi saya tengok bila pergi lawatan sambil belajar (belajar la konon kan!) ke zoo negara, kamera SLR kau diorang pegang!Klik sana Klik sini.Bajet dialah paling terhebat snap gambar babi hutan?Akak lg hebat ah dik,kau tak tengok lagi!Yang adik kembar saya tu pun sama jah!Nak tangkap gambar pemandangan rumput pun nak pinjam SLR aku!"Along pinjam SLR kau,nak tangkap gambar letak dalam buku skrap!" Nak berlagak kat kawan-kawan ah tu.Tak pe akak kau paham,tapi mmg tak dapat!Pinjam kamera digital ayah sudah,kau kecik lagi,Tak Payah SLR!Tangkap gambar rumput je pun..
Zaman semakin maju,lifestyle pun mesti ah maju bukan!Dah tak macam masa saya kecik-kecik dulu.Semaju manapun kita, agama jangan nak buat-buat lupa!Agama tetap sama tak berubah pun okek.Renung-renungkan selamat beramal!



Ingat tu!Agama jangan buat-buat tak ingat!Kalau lupa mau gigit seminit?(raziq ada aura cakra mengigit terhebat okek)



p/s: Nifsu Syabaan ini semoga amalan kita selama tahun ini diberkati olehNya.Semoga kita dipanjangkan umur dgn kebaikan yg dilakukan,dimurahkan rezeki yg halal dan mempunyai ketetapan iman sehingga mati kelak!Amin...


No comments: